Marketing voor de prullenbak

Markteers grijpen te vaak nog naar drukwerk. Een tastbare, maar vervuilende inzet van communicatie. Het merendeel van drukwerk belandt ongelezen in de papierbak - of erger - op straat! Digitale middelen zijn duurzamer: de oplage is irrelevant, u hebt direct inzicht in bereik en het succes, door het meten van interactie. Stop daarom met drukwerk en zet vol in op gepersonaliseerde direct mailings of -nieuwsbrieven. Ook zonder CRM zijn er uitstekende opties. Eagerly Internet, preferred supplier van Cultuurconnectie, gaat dieper in op duurzaamheid in online communicatie en doelgroepbereik, en geeft daarbij zes tips.

Stop met drukwerk

Eagerly Internet werkt al jaren voor cultureel marketeers en ziet het nog massaal: flyers, posters en seizoensbrochures. Zeker, ze bedienen een bepaald publiek, maar we horen ook organisaties die er mee durven stoppen en vanuit hun bezoekers nauwelijks iets horen over het ontbreken van het traditionele drukwerk. Het leeuwendeel van uw klanten is digitaal te bereiken en vindt het volstrekt logisch dat culturele instellingen voor duurzamere communicatie middelen kiezen. Marketing en publiciteit moet daarbij meetbaar worden en de juiste tools moeten worden ingezet.

Enkele tips voor succes

  1. Start met oogsten van e-mailadressen. Het ‘laaghangende fruit’ op uw website: elke bezoeker die geïnteresseerd is in de content op uw website kunt u proberen te overtuigen om lid te worden van uw mailing service. Zoek in uw website en communicatiemiddelen naar zo veel mogelijk kansen voor het aanbieden van een relevante en servicegerichte opt-ins. Een wervende regel als “Ontvang elke week onze exclusieve tips in je mail” werkt daarbij beter dan “Schrijf je in voor de nieuwsbrief”. Een bezoeker die vaker of langer op uw website is en dan gevraagd wordt zich in te schrijven voor de nieuwsbrief, is veel eerder geneigd zich in te schrijven dan met een altijd en overal zichtbaar inschrijfblok. Test en meet resultaten en perfectioneer. Hier is veel winst te behalen.

  2. De nieuwe AVG wetgeving vraagt om transparantie over wat je met persoonsgegevens doet. Alhoewel het taai werk is, blijf dit vooral als een kans zien: informeer uw klanten en nieuwsbriefabonnees over wat u heeft gedaan en gaat doen. Biedt de bezoeker keuzes: welke mailing wenst men? Persoonlijke tips, genre voorkeuren, welk interval, welk tijdstip? Lees ook onze FAQ over online marketing en de AVG.

  3. Een mailing versturen zonder het effect te meten, is een gemiste kans. Meet daarom het effect van elke mailing en houdt de scores bij. Kijk daarbij niet alleen naar ‘opening rates’ (en weet wat ze waard zijn) of aantal ontvangers, maar kijk ook naar het aantal kliks per verzonden nieuwsbrief. Alleen een klik zegt namelijk daadwerkelijk iets over het bereikte effect bij de ontvanger, namelijk de boodschap is gelezen en de lezer is gemotiveerd om door te klikken. Heb je geen goede meetsoftware? Maak dan van elke link een Google Analytics campaign url of gebruik bit.ly of goo.gl om je links te meten.

  4. Zet de volgende stap en mail (met toestemming van de ontvanger) gepersonaliseerde tips, attendeer op onafgemaakte aankoopprocessen (zogeheten ‘verlaten winkelwagens’) of attendeer op vervolgcursussen in hetzelfde genre. Met een goed betaalbare oplossingen als MailChimp is dit op kleine schaal goed te organiseren.

  5. Zorg er voor dat elke nieuwsbrief die u verstuurt iets van exclusieve content bevat, die via andere uitingen niet te vinden is. Dat kan bijvoorbeeld een persoonlijke tip van een medewerker zijn, een video over de voorbereiding van een nieuwe cursus of een klein voordeeltje wat alleen voor de nieuwsbrieflezers te verzilveren is. Zo wordt de nieuwsbrief voor niet alleen leuker om te lezen, maar kunt u bezoekers ook makkelijker verleiden om zich hiervoor in te schrijven.

  6. Ook ander drukwerk kan gedigitaliseerd worden. Vervang de posters in uw pand door schermen met 'narrowcasting'. Eagerly Internet biedt een WordPress plug-in waarmee vanuit het website CMS ook narrowcasting kan worden bediend. Grotendeels geautomatiseerd, dus redactioneel efficiënt.

Meer weten?

Wil je de diepte in op één of meer van deze punten? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend (kosteloos) adviesgesprek met de digitale experts van Eagerly Internet. Kijk op www.eagerly.nl voor meer informatie of neem direct contact op met Matthijs Reerink (m.reerink@eagerly.nl) of bel (030 7853179).