Bewaar je ticket, geniet later!

Culturele sector roept houders van tickets op

Nederlandse theaters, concertzalen, poppodia, evenement- en sportorganisatoren, musea en festivals vragen gezamenlijk aan bezoekers om hun tickets te behouden en zo de culturele sector te steunen. De sector heeft in gezamenlijkheid een regeling ontwikkeld, met ondersteuning van het ministerie van OC&W en volgens de regels van de ACM.

COVID-19 raakt ons allemaal, ook de culturele sector en de sport. Veel voorstellingen, festivals, wedstrijden en concerten worden noodgedwongen verplaatst of afgelast; musea en monumenten sluiten hun deuren. De verschillende brancheverenigingen slaan de handen ineen en roepen hun bezoekers op om hun ticket te bewaren tot de deuren weer opengaan: Bewaar je ticket, geniet later.

Brede steun

De gezamenlijke regeling volgt de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en krijgt onder andere steun van minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: “Ook voor de culturele sector zijn dit uitdagende tijden. We kunnen de theaters, organisatoren, poppodia en musea helpen door naar de voorstellingen te blijven gaan, alleen later wanneer de omstandigheden het toe laten. Evenementen worden nu verplaatst. Bewaar je ticket en blijf van cultuur genieten. En kan je toch niet, vraag dan om een tegoedvoucher. Zo help je de culturele branche overeind te blijven.”

De ticketregeling

Met de pay-off Bewaar je ticket of Save your ticket hanteert ieder theater, podium, festival, organisator, monument, museum of concertzaal hetzelfde beleid met betrekking tot restitutie. Kan een evenement niet verplaatst worden naar een nieuwe datum of kan de koper niet op de nieuwe datum, dan krijgt deze de mogelijkheid het aankoopbedrag van de ticket(s) inclusief servicekosten te krijgen in de vorm van een voucher die geldig blijft bij de betreffende locatie of organisator. Daarnaast blijft de mogelijkheid bestaan het geld terug te vragen of de ticket(s) te doneren. Meer over de voucherregeling leest u in de regeling in de toolkit (zie hieronder).

Of uw ticketingsysteem met vouchers kan werken, moet u met uw eigen leverancier afstemmen. Maar wat wél is georganiseerd, is een communicatietoolkit waarmee u de regeling aan uw bezoekers kunt uitleggen. Daarnaast vragen we uw aandacht voor www.bewaarjeticket.nl en www.saveyourticket.nl. Hierop vinden u en uw publiek alles wat je moet weten.

De regeling in het kort

Officieel is men verplicht om reeds gekochte kaarten voor afgelaste of verplaatste voorstellingen te restitueren. Als het publiek echter in deze tijd het geld voor kaartjes tegelijkertijd terugvraagt, heeft dat een direct nadelig gevolg voor de liquiditeit van iedere organisatie. Tegelijkertijd zijn veel podia, musea en festivals nog druk bezig om evenementen te verplaatsen. Dat kost tijd. De ticketregeling verschaft tijd en ruimte. We vertellen het publiek ‘bewaar je ticket’; deze is of geldig voor hetzelfde evenement op een nieuwe datum óf is om te ruilen naar een voucher ter waarde van het totale bedrag en later in te wisselen voor een alternatief evenement. De hele regeling is uitgeschreven in de het document ‘Regeling ticketgelden coronacrisis’ in de toolkit.

Let op: de ticketregeling voorziet in de juridische en organisatorische richtlijnen. In verband met de hoeveelheid verschillende kaartverkoopsystemen, is de praktische uitvoering van de voucherregeling per venue of organisator verschillend. Deze moet u dus zelf inrichten.

De ticketregeling is ook relevant voor leden van Cultuurconnectie die naast kunst- en cultuureducatie ook andere culturele functies vervullen, waarbij toegangskaarten worden verkocht; het innen van cursus- of lesgelden valt niet onder deze regeling. Voor meer informatie over restitutiebeleid ten aanzien van cursus- en lesgelden, raadpleeg onze FAQ.

Toolkit

Via deze link is toegang te verkrijgen tot de toolkit die het voor u makkelijk maakt om u aan te sluiten bij dit sectorbrede initiatief. In de toolkit vindt u alles wat u nodig heeft om in- en extern iedereen op de hoogte te brengen van de regeling:

  • het persbericht dat naar alle landelijke media is/wordt verstuurd. Voelt u zich vrij om het te delen met de lokale media;
  • voorbeeldteksten voor e-mailings aan uw publiek;
  • afbeeldingen ter ondersteuning van de campagne in nieuwsbrieven, op uw site en social media;
  • Q & A voor publiek;
  • Q & A voor u als organisator;
  • een tweetalige pay-off waarmee we de regeling onder de aandacht brengen: Bewaar je ticket of Save your ticket. Kies de pay-off die het beste bij uw situatie past;
  • ticketregeling waarin de hele regeling en de voorwaarden worden uitgelegd.