Heatmap
Een heatmap is een grafische weergave van het bezoekersgedrag op een pagina. Alle kliks, muis- en scrollbewegingen worden op een grafische manier in een heatmap weergegeven. Op welke items wordt het meest geklikt en tot waar scrolt de gemiddelde bezoeker op de site? Staan de populairste ‘hotste’ items op je site wel op de goede plek of moet deze aangepast worden?
Recordings
Een recording laat niet alleen de bewegingen zien, maar slaat volledige bezoekerssessies op. Zo kan je de activiteit van een bezoeker zien tijdens een hele browsersessie. Hoe navigeert je bezoeker? Waar loopt deze vast en hoe vaak klikt deze door naar een andere pagina?
Google Optimize
Na het vergaren van kwalitatieve data is het mogelijk door middel van Google Optimize aanpassingen te doen aan de website en deze vervolgens te testen en af te zetten tegen het origineel. Het opzetten van een experiment kan gemakkelijk en snel door middel van een visuele online webeditor. Verander bijvoorbeeld zelf de kleur van een button, de positie van een afbeelding, het aantal velden in een formulier of wijzig de volgorde in de navigatie. Je kan dit vaak zelf zonder je webbureau, waardoor kleine en grote experimenten binnen handbereik zijn.
Het opzetten van een experiment
Het advies van Eagerly Internet: bepaal bij aanvang goed wat je wil testen, voordat je verdwaalt in een grote hoeveelheid data waaruit je niets kan opmaken. Het is verstandiger te werken vanuit een concrete vraag in plaats van lukraak data te vergaren. Stel een doel, formuleer een hypothese en bepaal wanneer het experiment geslaagd is. Vergelijk en toets na afronding van het experiment de uitkomsten met behulp van onderstaande lijst.
- Opzet experiment: geef een korte beschrijving van de opzet. Bijvoorbeeld, het vergelijken van de originele homepage met een experimentversie met een anders gekleurde button.
- Doel: stel een helder doel. Bijvoorbeeld, conversie verhogen via een ‘koop nu’ button op de homepage.
- Hypothese: wat denk je dat de uitkomst gaat zijn? Bijvoorbeeld, een andere buttonkleur presteert beter dan de huidige omdat deze meer opvalt.
- Succes statistieken: bepaal wanneer het experiment succesvol is. Bijvoorbeeld, het experiment is geslaagd als de conversieratio hoger is dan het origineel.
Er zijn bekende succesverhalen door het gebruik van Google Optimize, hoe ook kleine veranderingen grote resultaten kunnen opleveren. Zo wijzigde Nest de tekst in hun call to action button van 'Get started' naar 'Free Trial', wat zorgde voor een toename van inschrijvers van 20%. Daarnaast is het vaststellen van een negatief effect ook een resultaat; het is net zo belangrijk om te weten of iets géén effect heeft als het is om te weten of iets verbetering oplevert.
Waar te beginnen?
Wil je Hotjar zelf ook proberen en/of je eigen experiment opzetten met Google Optimize? Eagerly Internet helpt je graag met de installatie en het eerste zetje in de rug. Zo kan Eagerly Internet je adviseren bij het maken van je eerste heatmap en met het uitvoeren van je eerste test. Eagerly biedt leden van Cultuurconnectie een gratis kennismakings- en adviesgesprek aan op hun kantoor te Utrecht.
Contact
Kijk op www.eagerly.nl voor meer informatie over wat zij doen en hun portfolio. Wilt u een vrijblijvend, oriënterend adviesgesprek aanvragen? Neem dan contact op met Matthijs Reerink (m.reerink@eagerly.nl) of bel (030 7853179).