Mentale veerkracht en Blue Zone

Deze lente klinkt er een nieuw geluid in gezondheidsmanagement: het accent verschuift van problemen naar wat mensen wél kunnen. Van extrinsieke naar intrinsieke motivatie. Van verzuim naar veerkracht. Zorgverzekeraar VGZ heeft hierover twee thema’s ontwikkeld: mentale veerkracht en ‘blue zone’. Nieuw, leuk en positief! VGZ legt uit hoe u deze thema's kunt u inzetten in uw organisatie.

De oorzaak van deze positieve revolutie? De inzichten uit de positieve psychologie, die niet alleen de traditionele psychologie op zijn kop zetten, maar nu ook leiden tot een heel andere benadering in gezondheidsmanagement. De belangrijkste ontdekking: positief werkt!

Positieve psychologie

Deze psychologie gaat niet over problemen, maar over wat mensen wel kunnen. Over ‘ik heb, ik ben, ik kan’. Over acceptatie dat het is zoals het is. En tegelijk over commitment aan een doel dat je wilt bereiken. Ook gaat het over waardering, empathie ('ik zie jou zoals je bent en ik probeer je echt te begrijpen') en congruentie ('ik doe wat ik zeg en ik stimuleer jou'). Dat geeft een optimale voedingsbodem voor groei en bevlogenheid, ook bij medewerkers.

Mentale veerkracht

VGZ heeft gekeken naar stress- en burnoutklachten en niet zozeer ingezoomd op de problemen, maar op mogelijke oplossingen. Dus omdenken!

Zo heeft VGZ samen met voorkeursleverancier HSK de workshop mentale veerkracht ontwikkeld. Deze ‘boostersessie’ gaat over: hoe zit jij in elkaar, waar neemt bij jou energie en wat geeft jouw energie, hoe ga je om met omstandigheden en hoe zou dat beter kunnen? Een positieve workshop, waar je energie van krijgt. Meer weten over dit thema? Bekijk het filmpje en download de whitepaper mentale veerkracht.

Blue zone

VGZ is ook aan de slag gegaan met het thema voeding. En niet over wat niet meer mag of wat moet. Maar met de blue zones! Dat zijn gebieden op aarde waar mensen langer, gelukkiger én gezonder leven.

Negen factoren spelen hierbij een rol, behalve voeding bijvoorbeeld ook beweging en relaties. Hierover heeft VGZ met een andere voorkeursleverancier, Fysergo, de workshop blue zone ontwikkeld. Met een score card, waarmee medewerkers zichzelf kunnen scoren en aangeven waarop ze zouden willen verbeteren. Ook hierover is een filmpje beschikbaar en een whitepaper met uitleg over de Blue Zone.

Beste en meest duurzame resultaat

Zo helpt VGZ werkgevers om de gezondheid en vitaliteit van medewerkers te vergroten. Ook biedt VGZ zonodig echte gezondheidsinterventies en het Gezond Leven Portaal waar medewerkers zelf aan de slag kunnen. En natuurlijk ‘zinnige zorg’ als dat nodig is. Waarbij altijd de mens en de medewerker centraal staan. Omdat deze benadering het beste en meest duurzame resultaat geeft.

Meer weten? Neem dan contact op met VGZ. Contactgegevens vindt u op de preferred suppliers pagina van VGZ via deze link.