S&D Interactive Media

Beleid Google Grants verder verscherpt

Na de belangrijke wijzigingen in het beleid van Google Grants begin 2018, zijn de regels verder aangescherpt en vereisen de campagnes meer aandacht om succesvol ingezet te kunnen worden. De kwaliteitsscore van uw zoekwoorden heeft nu de hoogste prioriteit om meer vertoningen én meer klikken naar uw website te realiseren. S&D Interactive Media - preferred supplier van Cultuurconnectie - legt uit hoe dit werkt.

Google Grants

Google staat inmiddels meer dan 35.000 non-profitorganisaties bij met hun Grants-programma. Dit is een programma waarmee zij kosteloos iedere maand aan charitatieve instellingen een advertentietegoed van $ 10.000 beschikbaar stellen voor Google Ads Search. Met Grants stelt Google goede doelen in staat om meer verkeer naar hun website te realiseren, om zo hun verhaal te delen met een wereldwijd publiek, meer vrijwilligers te werven en meer donaties te genereren: de levensaders van elke non-profitorganisatie.

Wijzigingen in beleid Google Ad Grants

Per 1 januari 2018 had Google al een aantal belangrijke wijzigingen aangebracht in het beleid van Google Ad Grants. Wijzigingen die voor iedereen die met Grants werkt van toepassing waren en nog steeds actie vereisen. Google heeft namelijk aangegeven, wanneer zij een overtreding constateren, zij het Grants-account (tijdelijk) zullen blokkeren. Wat zijn ook alweer de belangrijkste aanpassingen in het beleid?

  • Zoekwoorden moeten een kwaliteitsscore hebben van 3 of hoger
  • Minimum CTR van 5% op actief zoekwoordniveau
  • Zoekwoorden mogen niet uit één woord bestaan (exclusief eigen merkwoorden, erkende medische aandoeningen, en termen als doneren, vrijwilligers, adoptie, etc.
  • Geen algemene zoekwoorden en merkwoorden die niet uw eigendom zijn
  • Account moet gebruik maken van relevante geotargeting
  • Elke campagne binnen uw account moet ten minste twee actieve advertentiegroepen bevatten met elk twee advertenties
  • Ten minste twee sitelinks-extensies in te stellen in het account
  • Jaarlijkse enquête moet worden ingevuld over deelname aan het AdGrants-programma.

Extra gevolgen

In het derde kwartaal van 2018 kwam naar voren dat dit niet genoeg is voor een succesvolle campagne. De volumes namen vanaf het één op andere moment af. Na verder onderzoek blijkt dat bij alle campagnes het aantal vertoningen en het aantal klikken drastisch is gekelderd op zoekwoorden met een kwaliteitsscore van 3/10 tot en met 8/10. Voor zoekwoorden met een hogere kwaliteitsscore, 9/10 en 10/10, zien we juist het aantal vertoningen en klikken stijgen. Op deze zoekwoorden zit vaak minder zoekvolume, maar hier haalt u wel relevant verkeer mee binnen. Om meer verkeer naar uw website te halen met uw Grants-campagnes is het nu dus nog belangrijker om de kwaliteitsscore van de zoekwoorden te controleren en te optimaliseren wanneer nodig.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore geeft aan hoe relevant uw bestemmingspagina en advertentie zijn ten opzichte van de zoekwoorden waarop u wilt adverteren. Voor elke interessante zoekwoordengroep dient u dus een relevante advertentie en landingspagina toe te voegen. De kwaliteitsscore kan hierbij worden uitgesplitst op 3 elementen zodat u voor elk zoekwoord weet waar u aan moet werken. Deze 3 elementen zijn: de verwachte CTR, de advertentierelevantie en de ervaring op de bestemmingspagina.

Wanneer u alles uit uw Google Grants wilt halen is het dus belangrijk om goed te kijken op welke zoekwoorden u gevonden wilt worden, waarna u voor deze zoekwoordgroepen de huidige status bekijkt en wanneer nodig specifieke website pagina’s en advertentieteksten creëert. Zo gaat de kwaliteitsscore omhoog, behaalt u meer vertoningen en klikken én bedient u uw bezoeker met betere content. Een win-win situatie!

Google Grants specialist SDIM

SDIM heeft jarenlange ervaring met het inrichten en optimaliseren van Google-accounts voor musea, volksuniversiteiten, goede doelen- en andere non-profitorganisaties. Door kennis van de markt te combineren met verschillende analyses weten de specialisten van SDIM het Google-budget in te zetten op de juiste zoektermen met een hogere kwaliteitsscore. Daarnaast biedt SDIM onder andere ondersteuning bij:

  • Het aanvragen van het gratis Google-mediabudget van $ 10.000 per maand.
  • Het inrichten van de Google-campagne.
  • Het continu monitoren en optimaliseren van de campagne, waarbij het Google-budget optimaal wordt ingezet.
  • Het inrichten van een YouTube-account for non-profits.

En dat alles altijd met maximaal resultaat als uitgangspunt.

Meer weten?

Wilt u meer informatie over de dienstverlening van S&D Interactive Media? Bekijk dan de informatiepagina van preferred supplier S&D Interactive Media of neem contact op met accountmanager Ruud Oostdam, r.oostdam@sdim.nl of +31 (0)6 15699573.

S&D Interactive Media
Kleine Houtweg 109, 2012 CE  Haarlem (Routebeschrijving)
Tel.: +31 (0) 23 7114401