COVID-19 en uw cursusomgeving

Voorzorgsmaatregelen bij gedeeld gebruik van (muziek)instrumenten en cursusmaterialen

Hoe kunt u als werkgever op een gezonde en veilige manier omgaan met de gevolgen van het coronavirus (COVID-19)? Als werkgever kunt u verschillende maatregelen nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. In onze nieuwflits over het coronavirus gaan wij uitgebreid in op de algemene voorzorgsmaatregelen die u persoonlijk en als werkgever kunt treffen. Binnen de branche en in het bijzonder binnen de muzieklespraktijk worden docenten en cursisten echter voor specifieke uitdagingen gesteld, zoals bijvoorbeeld de hygiëne en sterilisatie van muziekinstrumenten. Daar gaat dit artikel over.

Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken met cursisten/leerlingen over de hygiëne en het schoonmaken van gedeelde instrumenten. Het virus kan immers kort op voorwerpen overleven. In het bijzonder gedeelde blaasinstrumenten vormen hierin een risico, omdat deze in aanraking komen met onze slijmvliezen en speeksel. Geef de leerlingen en hun ouders daarom mee om het gedeelde instrument schoon te maken voor zij het weer inleveren en raadt leerlingen ook aan het instrument schoon te maken wanneer ze het gaan gebruiken. Voor poreuze materialen die in aanraking komen met slijmvliezen, zoals de rieten van enkel- en dubbelrietinstrumenten (e.g. klarinet, saxofoon, hobo), wordt sterk afgeraden deze te delen en alleen rieten voor persoonlijk gebruik in te zetten.

Let bij het reinigen van instrumenten op de volgende zaken:

  • geef bijzondere aandacht aan de reiniging van mondstukken van blaasinstrumenten;
  • zorg er bij voorkeur voor dat leerlingen een eigen mondstuk hebben;
  • deel geen 'rieten' van blaasinstrumenten tussen leerlingen;
  • let goed op welke oppervlakte/materiaal je welk middel gebruikt (om schade aan de instrumenten te voorkomen) en informeer de leerling/cursist hierover;
  • gebruik desinfecterende vloeistoffen, zoals isopropyl alcohol uitsluitend op (ongelakte) metalen onderdelen, zoals mondstukken;
  • geef bij strijk- of houten blaasinstrumenten met een kwetsbaar oppervlak (watergedragen lak, politoer, poreus hout) meer aandacht aan persoonlijke voorzorgsmaatregelen, zoals het gebruik van desinfecterende handgel op alcoholbasis;
  • reinig regelmatig het klavier van piano's en keyboards. Let hierbij ook op het gebruik van een passende oplossing voor het materiaal van de toetsen;
  • reinig regelmatig de deurklinken van het leslokaal

Onderstaande matrix geeft globale richtlijnen over de indicaties en manier van reiniging, desinfectie of sterilisatie van instrumentarium. Deze matrix is een vrije vertaling van de richtlijnen van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG).

instrument in contact metwijze van decontaminatie
intacte huidalleen reinigen en goed drogen
slijmvliezenreinigen, desinfecteren en goed drogen
niet-intacte huid of slijmvliezenreinigen en steriliseren

Overige maatregelen

Met deze maatregelen kan besmetting niet volledig worden tegengaan, maar het borgt in dit geval wel een goede en professionele omgang met de leerlingen. Volg in ieder geval het beleid om bij begroeting geen lichamelijk contact te hebben zoals handenschudden en zet leerlingen in groepslessen iets verder uit elkaar. Zorg ook dat er een doos tissues/papieren zakdoekjes is voor leerlingen met verkoudheidsverschijnselen.

Voor meer informatie: