1e fase socialemediacampagne volksuniversiteiten succesvol afgerond

De eerste fase van de socialemediacampagne voor volksuniversiteiten is achter de rug. De resultaten na acht weken campagne zijn zeer positief en hebben eenieder positief verrast, mede omdat de volksuniversiteiten een brede doelgroep hebben, waardoor gericht adverteren een extra uitdaging is. Binnen de subcampagne SEE zijn zelfs meer dan 1,1 miljoen weergaves van de advertenties bereikt!

Verlenging tot 1 oktober 2021

Omdat de inschrijvingen bij de volksuniversiteiten met name dit jaar veelal pas laat op gang kwamen én om de aandacht van potentiële cursisten nog volop te benutten, was binnen het projectteam besloten de aanvankelijke geplande looptijd van de campagne van zes weken met twee weken te verlengen tot 1 oktober jongstleden, zodat er ook nog aandacht was op sociale media in de eerste cursusweken.

Booster-campagne rond jaarwisseling

Aan het einde van dit kalenderjaar en aan het begin van 2022 zal de socialemediacampagne voor volksuniversiteiten nogmaals vier weken draaien in aanloop naar het aanbod in het nieuwe kalenderjaar. De campagne voor álle volksuniversiteiten in Nederland krijgt ook dan vorm en inhoud door onze preferred supplier SDIM. Op 3 maart heeft SDIM een presentatie verzorgd in het LDOV-COV over sociale media en ze leveren al met succes het Google Grants-programma voor meerdere volksuniversiteiten, daarmee is het bij uitstek de partij die hier op een juiste wijze invulling aan kan geven.

Resultaten 1e fase campagne

Samenvattend is de eerste fase van de socialemediacampagne voor volksuniversiteiten zeer succesvol geweest. We hebben in de SEE-fase 669.663 mensen bereikt, met zelfs 1.116.514 weergaven! In de THINK-fase hebben we 11.887 clicks gerealiseerd en in de DO-fase hebben er 3.290 mensen doorgeklikt naar een cursus.

De SEE-campagne heeft de meeste weergaven en bereik. Dit komt doordat we in de SEE-campagne boven in de trechter zitten. We stuurden de campagne op bereik met als doel zoveel mogelijk relevante doelgroep bereiken. Op deze manier maken mensen kennis met de volksuniversiteit.

In de THINK-campagne was het doel zoveel mogelijk relevante websiteclicks te genereren. Hierbij wordt minder gelet op bereik, maar letten we meer op doorklikken. Het bereik en aantal weergaven is hier dan ook minder, maar het aantal clicks juist hoger. De mensen die we in de THINK-fase hebben bereikt, zitten lager in de trechter en hebben al interesse in de volksuniversiteit. Klikken op links zijn de clicks die er op de advertentie zijn geweest naar de website van de volksuniversiteiten. We zien dat de klikfrequentie (CTR) in deze campagne 5,90% is. Dit is absoluut een hoge CTR binnen Facebook.

In de DO-campagne was het doel zoveel mogelijk clicks op cursussen te genereren. Hier bereiken we mensen die eerder op de website zijn geweest. Deze mensen kennen de volksuniversiteiten al en bereiken we in deze campagne met een andere boodschap, zoals ‘schrijf je nu in’ om ze te aan te zetten zich in te schrijven voor een cursus. Deze doelgroep is kleiner, omdat we hier alleen focussen op mensen die de website van volksuniversiteit.nl zijn geweest en niet mensen die algemeen geïnteresseerd zijn in taal bijvoorbeeld. In totaal hebben 7.989 mensen geklikt op de advertentie en naar de website van de volksuniversiteit heeft 41% doorgeklikt op een specifieke cursus. 41% dat doorklikt naar een cursuspagina is erg hoog.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door de Stichting tot steun aan het Volksuniversiteitswerk.