SDIM

het optimaliseren van Customer Lifetime Value

In dit artikel zoomt SDIM in op een van de weinige kanalen waarbij u als instelling één-op-één contact met uw klanten heeft: e-mail. Vaak is dit een kanaal dat achteraan in de rij staat bij de online marketing, maar waarbij u de klantwaarde kan verduurzamen en daarmee kan vergroten. SDIM pakt dit voor diverse opdrachtgevers in verschillende branches op, met uiteenlopende instrumenten.

Tegenwoordig is de drempel veel lager bij het in- of uitschrijven voor een nieuwsbrief. Dit zorgt ervoor dat mailboxen minder vol raken met ongewilde nieuwsbrieven. Daarnaast worden e-mails en nieuwsbrieven, die op het juiste moment en met de juiste content ontvangen worden, nog steeds zeer gewaardeerd door klanten. Dit kunt u terugzien in de kwaliteit van verkeer dat vanuit een nieuwsbrief komt en de hoogte van de conversieratio. Daarom een aantal praktische tips & trics om direct mee aan de slag te gaan.

Klantenbestand (CRM)

Het is belangrijk om goed na te denken welke gegevens u verzamelt in uw klantenbestand of CRM-systeem en hoe u deze wilt inzetten voor online marketing doeleinden. Uw e-mailbestand kunt u onderscheiden in verschillende segmenten, zoals bestaande klanten, potentiële klanten, nieuwsbriefabonnees en partners. Bedenk vooraf goed welk segment gebruikt u voor welke marketingdoeleinden. Denk hierbij onder andere aan: het verzenden van gepersonaliseerde e-mails, e-mail retargeting campagnes (via bijvoorbeeld Facebook en Gmail), social media postings en leadgeneration campagnes. Een rendabele inzet van e-mailmarketing start daarom met het bepalen van de belangrijkste marketing doelen en het segmenteren van het klantenbestand.

Tips voor optimale e-mailnieuwsbrieven

Als u het doel bepaald heeft, het klantenbestand gesegmenteerd en daardoor weet welk segment welke e-mails zullen krijgen, is het belangrijk deze e-mails zo optimaal mogelijk in te richten. Hierbij een aantal tips & trics:

Onderwerpregel
Een goede onderwerpregel is het halve werk, immers is dit het eerste wat uw klanten zien. Zorg daarom dat de onderwerpregel de aandacht trekt door actief te schrijven en aan te zetten tot actie (bijvoorbeeld de inhoud van de e-mail bekijken). Hieronder nog een aantal tips ter verduidelijking:

  1. Personaliseer de onderwerpregel met een naam of locatie van de ontvanger. Dit werkt goed bij acties, verjaardagdeals of follow-ups na het aanmelden voor een cursus;
  2. Hou het kort: korte en bondige titels vallen meer op. Zet daarom de belangrijkste woorden van uw boodschap vooraan en houdt rekening met de beperkte ruimte per device. Ons advies is om niet meer dan 9 woorden of 60 karakters hiervoor te gebruiken;
  3. Gebruik niet meer dan drie leestekens, anders kan het zorgen dat uw e-mail op spam lijkt;
  4. Test verschillende woorden en zinsdelen en maak voor elke mailing die u uitstuurt een A/B test. Hiermee vergroot u niet enkel het bereik, maar doet u ook vaak inzichten op voor mailings in de toekomst;
  5. Vergeet de zogeheten ‘snippet’ niet; dit is een kort tekstje dat samen met de onderwerpregel als eerste wordt gezien en wordt op smartphones direct getoond. Gemiste kans dus, als u dit niet goed inzet.

Experimenteer met de afzendernaam
Wanneer u een naam in de afzender-regel verwerkt dan valt dit vaak goed op. “Jorn van SDIM”, zorgt over het algemeen voor hogere open rates dan alleen “SDIM”. Test wat bij uw klanten goed werkt. En vergeet ook niet om ervoor te zorgen dat het antwoordadres aansluit bij de verstuurde mailing. Vermijd hierbij no-reply e-mailadressen. Dit wordt door veel mensen als onsympathiek gezien.

Optimaliseer de inhoud van uw e-mail
Als het onderwerp en de inhoud niet naadloos op elkaar aansluiten, haalt u niet het optimale uit uw mailings. Denk daarbij onder andere aan de volgende zaken:

  1. plaats belangrijkste inhoud bovenaan: op deze manier valt de informatie het beste op en is de kans het grootst dat het gelezen wordt;
  2. personaliseer de aanhef en de content: dit zal de click rates en conversies verhogen;
  3. zorg ervoor dat de mailings optimaal scanbaar zijn. Zorg ervoor dat de boodschap uit de e-mailnieuwsbrief ook overkomt voor degenen die de nieuwsbrief slechts globaal scannen. Maak de teksten daarom niet te lang. Richtlijn is 3 tot maximaal 5 zinnen per alinea. Maak gebruik van tussenkoppen laat de inhoud van de nieuwsbrief aansluiten op de onderwerpregel;
  4. analyseer de weergave van het geheel op mobiel versus desktop;
  5. voeg UTM-tags toe: door UTM-tags achter de links te plaatsen kunt u clicks vanuit de e-mailnieuwsbrief naar uw website via Google Analytics op een juiste manier doormeten en analyseren;
  6. maak gebruik van A/B-testing: test eens met andere verschillende verzendtijden en kijk wat het beste werkt voor uw doelgroep. Zorg hierbij dat de testgroep groot genoeg is en u de test voldoende de tijd geeft om significante resultaten te verzamelen.


Bovenstaande is een greep uit verschillende tips & trics voor een optimale inzet van uw email-marketing kanaal. Met een optimale inzet van email, kunt u er niet alleen voor zorgen dat bestaande klanten langer aanblijven, maar ook dat deze meer diensten of producten afnemen. SDIM kijkt graag vrijblijvend mee naar uw huidige inrichting van email. Bent u benieuwd hoe uw e-mailmarketing beter kunt inzetten? Neem dan vrijblijvend contact met SDIM op.

Contactgegevens

SDIM
Kleine Houtweg 109, 2012 CE Haarlem
Postbus 5347, 2000 CH Haarlem

Jorn Staats, accountmanager/relatiebeheer
E-mail: j.staats@sdim.nl
Tel.: +31 (0) 23 7114401 of +31 (0)6 40982606