Cultuur in actie voor Oekraïne

Wij zijn allemaal diep geschokt door de ontwikkelingen in Oekraïne. Ook Cultuurconnectie en haar collega's in het culturele werkveld maken zich grote zorgen over de gevolgen van de grootscheepse vijandelijkheden in Oekraïne voor de inwoners van het land. Om solidariteit te tonen en om medeleven en steun te betuigen, organiseert het culturele veld aankomend weekend op 4, 5 en 6 maart verschillende activiteiten. Cultuurconnectie roept iedereen van harte op om mee te doen aan deze actie: H-artForUkraine (#🧡rtforUkraine).

#H-artForUkraine

Hoe kunt u (als culturele organisatie) meedoen?

De groep initiatiefnemers heeft enkele ideeën op een rij gezet, maar natuurlijk worden alle culturele en creatieve organisaties en hun medewerkers ook aangemoedigd om zelf acties te bedenken en aan te sluiten bij deze campagne; als culturele en creatieve sector zal het bedenken van activiteiten van nature gaan.

* Benefietbijeenkomst
Culturele organisaties kunnen een deel van de opbrengst van een activiteit of van een dag tijdens het aankomende weekend 4, 5 en 6 maart doneren aan Giro 555 van de Samenwerkende Hulporganisaties voor opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne. Kies een activiteit die al op het programma staat, of organiseer een bijeenkomst geheel in het teken van Oekraïne, bijvoorbeeld met Oekraïense artiesten en kunstenaars.

* Gebouwen in blauw-geel
Culturele organisaties en gebouwen kunnen gedurende het actieweekend hun gebouwen belichten en/of aankleden in de nationale kleuren van Oekraïne: Blauw-Geel. Voorbeelden hiervan waren al wereldwijd zichtbaar toen toonaangevende gebouwen met de kleuren van Oekraïne belicht werden.

* Werk samen met de gemeentelijke overheid
Veel lokale overheden willen ook hun steun betuigen en zouden kunnen aanhaken op uw actie(s): met uw creatieve en culturele inbreng kunt u de gemeente van uw vestigingsplaats helpen om hier invulling aan te geven.

* Breng de boodschap van steun
Stel een voorstelling, bijeenkomst of een locatie in het teken van de ondersteuning van Oekraïne:

  • communiceer bij binnenkomst (via een bord of flyer) een persoonlijk statement of aankondiging van de speciale aandacht voor Oekraïne dit weekend;
  • creëer eventueel een moment van bezinning vlak voor de bijeenkomst begint;
  • communiceer de centrale boodschap. Hieronder een voorbeeld:

"Zoals velen zijn ook wij diep geschokt door de ontwikkelingen in Oekraïne. We maken ons grote zorgen over de gevolgen van de grootscheepse vijandelijkheden in Oekraïne voor de inwoners van het land. Om hen te steunen, doneren wij (een deel van) de opbrengst van deze dag/voorstelling/activiteit aan Giro 555 van de Samenwerkende Hulporganisaties voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Wij nodigen u uit om zelf ook een bijdrage te doen op Giro 555."

Deze actie is onderdeel van de landelijke campagne 🧡rt for Ukraine van het culturele veld.

N.B. Door hetzelfde doel en vermelding te kiezen is het mogelijk achteraf de totale opbrengst te melden. Doneer naar vermogen; niet iedere organisatie kan evenveel doen. Kies bijvoorbeeld een specifiek deel van de recette of horeca-omzet. Overleg vooraf met de producent, artiest of kunstenaar of deze meedoet aan de gift. Geef het publiek vrijblijvend de gelegenheid om zelf een financiële bijdrage te leveren.

Communicatie

Breng de actie voor Oekraïne ook bij uw publiek/deelnemers onder de aandacht tijdens de bijeenkomst/activiteit en geef hen de mogelijkheid zelf een bijdrage te leveren (of te annuleren als zij er niet bij wensen te zijn). Breng ook de (lokale) pers op de hoogte en nodig hen uit om getuige te zijn van uw acties. Deel alles (beeld en tekst) op sociale media over uw activiteit of gebouw. Zowel vooraf, als tijdens, als achteraf. Maak bij uw communicatie via sociale media en overige kanalen steeds gebruik van de naam van de actie en de hashtags: #🧡rtforUkraine. Voeg daarbij eventuele andere relevante hashtags toe, zoals bijvoorbeeld #cultuureducatie, #cultuurparticipatie enzovoorts.

Website

Gebruik natuurlijk ook uw website om aandacht te vestigen op uw acties en die van het culturele werkveld. Voor deze actie is ook een centrale website ingesteld waar een logo, flyer, andere nuttige informatie te vinden zullen zijn. Deze website zal ook een overzicht tonen van wie er meedoen en met welke activiteit.

www.h-artforukraine.nl

H-art For Ukraine

Laat weten wanneer u meedoet en met welke activiteit. U kunt uw actie aanmelden via deze link. Uw steun en actie(s) worden dan vermeld op de centrale website. Stuur ook foto's of video van uw activiteit of uw uitgelichte gebouw in. Met de beelden wordt later een compilatie gemaakt voor verdere verspreiding.

Verdere informatie

Op woensdag 2 maart 2022 zal de pers vanuit de Taskforce culturele en creatieve sector geïnformeerd worden over de actie. Wanneer u vragen of opmerkingen heeft over de actie, staat de eigen branchevereniging u bij met raad en advies. De centrale woordvoering rondom deze actie wordt verzorgd door Kunsten '92.