Nieuwe collega | geen hogere btw | Pilotbijdrage | verkenning AI |
Start van het nieuwe culturele seizoen |
De zomervakantie zit er weer op en we staan op de drempel van het nieuwe cursusjaar en culturele seizoen. Het is de tijd van open dagen, uitmarkten en waarin mensen zich voorbereiden om cultuur te beleven of iets nieuws te leren. Dit is ook de tijd waarin beleidsplannen worden gesmeed, debatten plaatsvinden en we vooruitkijken naar de toekomst. Niet alleen naar het komende culturele seizoen en cursusjaar, maar ook verder. Cultuurconnectie is er opnieuw om de sector en haar leden te ondersteunen en te voorzien van waardevolle informatie. Cultuurconnectie wenst u een goed nieuw cursusjaar! |
Geen hogere btw! Kom in actie |
Vanuit allerlei hoeken worden campagnes ingericht tegen de voorgenomen btw-verhoging van het nieuwe kabinet in 2026. We kunnen samen nóg sterker staan, als we allemaal dezelfde boodschap uitdragen en aan heel Nederland laten zien hoe groot de impact van deze maatregel is. Gebruik de mede door ons ontwikkelde campagnemiddelen en spreek je uit rondom de open dagen, tijdens een congres, na een optreden of in de media en plak massaal stickers waar nu nog 9% btw van toepassing is (dat kan zowel digitaal als geprint). In deze toolkit staat alles wat nodig is om mee te doen. |
|
Cultuurloket DigitALL lanceert Pilotbijdrage |
Om beter aan te sluiten bij de digitale ontwikkelingen in de culturele sector lanceerde Cultuurloket DigitALL op 1 september de Pilotbijdrage voor het maken van een eerste pilot, protoype of live-versie. Het is een aanvullende regeling voor culturele organisaties. Zij stellen een aantal voorwaarden aan het project, zo moet de pilot bijvoorbeeld getest worden met publiek. Samenwerking tussen organisaties met eenzelfde projectdoel wordt aangemoedigd en krijgt voorrang bij het ontvangen van donaties. Ook staan ze open voor experimentele projecten. Alle voorwaarden zijn te vinden op de website van het Cultuurloket. |
Verkenning AI | ||
Om inzicht te verkrijgen in de stand van zaken, de toekomstverwachtingen en de ondersteuningsbehoefte ten aanzien van AI in de culturele sector heeft DEN, Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie, een verkenning uitgevoerd en dit samengevat in een whitepaper. DEN ziet AI als een van de digitale technologieën die organisaties kunnen toepassen in hun digitale transformatie. Met en voor de sector zoeken ze naar waardevolle en verantwoorde manieren om dat te doen.
|
Advertenties campagne 2024 |
Socialemediacampagne Volksuniversiteiten |
Net voor de open dagen en het begin van de cursussen, is het startschot gegeven voor de zes weken durende campagne voor volksuniversiteiten op Facebook en Instagram. De advertenties, ontwikkeld door online marketingbureau SDIM, volgen de succesvolle 'See', 'Think', 'Do'-strategie van voorgaande jaren. De campagne wordt eind 2024 en begin 2025 nog eens voor vier weken herhaald om zo een breed publiek te bereiken en is mogelijk gemaakt door de Stichting tot steun aan het volksuniversiteitswerk. |
Ledennieuws |
|
Agenda |
|