Nieuwsbrief Special: 2024 nr. 2

Heeft u uw ledenvoordeel dit jaar al benut?
 

Als gewaardeerd lid kunt u profiteren van de exclusieve ledenvoordelen die Cultuurconnectie biedt met diverse samenwerkingspartijen. Deze voordelen omvatten niet alleen aantrekkelijke kortingen, maar ook waardevol advies, gerichte voorlichting en praktische ondersteuning. Onze partners en preferred suppliers informeren u in deze nieuwsbrief graag over actuele zaken, mogelijke ondersteuning, interessante kortingen en opkomende ontwikkelingen. Deel mee in de expertise en kennis die onze partners te bieden hebben, en haal ook op dit gebied het maximale uit uw lidmaatschap.

2024.Linxx_banner
Adviesbureau Linxx nieuwe partner!

Nieuw, en toch ook bekend. Veel leden kennen Linxx wellicht als interim adviseur beleidszaken bij Cultuurconnectie en onderhandelaar aan de cao-tafel. Wij zijn dan ook trots om Linxx te kunnen voorstellen als nieuwe partner van Cultuurconnectie. Wij kijken ernaar uit om samen aan de slag te gaan. Linxx is een adviesbureau bestaande uit een gevarieerde club mensen. Met veel ervaring in veranderingen. Ze delen een gezamenlijke passie: het sterker maken van mensen én organisaties.

De groei van organisaties en mensen gaan hand in hand. En ieder traject is maatwerk. Het vertrekpunt is jullie vraag en visie en hun aanpak sluit daarop aan. Wat typeert hen? Richtinggevend, persoonlijk én vernieuwend. En natuurlijk nemen zij hun kennis en ervaring uit andere sectoren daarin mee. Linxx heeft expertise op vier verschillende thema’s: duurzame inzetbaarheid, organisatieverandering, arbeidsvoorwaarden en medezeggenschap. 

Lees meer...
Bootcamp Financieel Cultuurmanagement

De Academie voor Cultuurmanagement wil bijdragen aan een sterke culturele sector die zich blijft ontwikkelen. Zij bieden u - op veler verzoek – op 15 en 29 januari 2025 weer een tweedaagse Bootcamp Financieel Management. Een intensieve training speciaal samengesteld om u volledig voor te bereiden op een succesvol administratief jaar. Of u nu uw financiële vaardigheden wilt aanscherpen of daadwerkelijke veranderingen wilt aanbrengen in uw organisatiebeleid, deze bootcamp biedt u daarvoor alle gelegenheid. Veel Cultuurconnectie-leden gingen u al voor.

Lees meer...
Onterechte aanslag reclamebelasting ontvangen?

Ontvangt uw muziekschool of kunstencentrum een aanslag reclamebelasting? Deze aanslag is mogelijk niet terecht. In de afgelopen jaren heeft Drevast veel verminderingen op de onroerende-zaakbelastingen voor leden van Cultuurconnectie bereikt. In sommige gevallen stond op het aanslagbiljet ook een aanslag reclamebelasting. Naast de OZB is reclamebelasting ook een gemeentelijke heffing. Deze ontvangt u dus van uw gemeente. Het is vaak onbekend dat culturele organisaties soms vrijgesteld zijn van deze reclamebelasting. En omdat het vaak geen grote bedragen zijn, worden aanslagen meestal gewoon - maar onterecht - betaald. Heeft uw organisatie een aanslag reclamebelasting ontvangen, stuur deze graag ter beoordeling op aan Jelte van Dijk van Drevast. Ook als de bezwaartermijn is verlopen zijn er mogelijkheden. Als u vragen heeft over dit onderwerp, kunt u ook bellen naar Drevast: telefoon 030 - 69 77 010.

Podcast: zzp'ers in de culturele sector

De Belastingdienst gaat weer handhaven bij organisaties die zzp’ers inhuren. Vanaf 1 januari 2025 heeft de Belastingdienst de mogelijkheid om naheffingsaanslagen en boetes op te leggen als er sprake is van een verkapte dienstbetrekking. Wat betekent dit voor de culturele sector waar werk (vaak) seizoensgebonden is en werknemers in loondienst moeilijk te regelen zijn? Wat zijn de fiscale en arbeidsrechtelijke risico’s bij het inhuren van

2024.09_Forvis Mazars_podcast

zzp’ers voor culturele organisaties? Hoe kan een Tax Control Framework bijdragen aan een werkbare oplossing? In de podcast: 'Aandachtspunten bij het inhuren van zzp'ers' bespreken specialisten van Forvis Mazars deze belangrijke onderwerpen.

Bijhouden van het UBO-register

Het bijhouden van de registratie in het UBO-register is een belangrijke taak voor het bestuur van een stichting. Hoewel dit na de invoering even wennen was, zou het nu een vast onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden moeten zijn. Bij elke wijziging in bestuur, toezicht of directie is het nodig om zowel het handelsregister als het UBO-register te updaten om vervelende boetes te voorkomen. Heeft u twijfel over vragen over wie als UBO moet worden aangemerkt of met welk belang, dan kan KAeP Notaris als deskundige uw vragen beantwoorden of nader onderzoek doen.

Lees meer...
2024.09_VGZ_Mentaal in balans
Reken af met stress - gratis themabijeenkomst

Als werkgever is het belangrijk om niet alleen te letten op de productiviteit van het team, maar ook op hun mentale welzijn. Het is een belangrijk thema omdat het aantal ziekmeldingen door mentale klachten blijft stijgen. Daarom organiseert Coöperatie VGZ op 14 oktober de bijeenkomst Mentaal in Balans. Tijdens dit evenement worden vier korte presentaties gegeven, waaronder: Neurobioloog Brankele Frank, die haar persoonlijke ervaring met burn-out deelt en inzicht geeft in wat er in de hersenen gebeurt bij een burn-out. En filosoof Lammert Kamphuis, die vanuit een ander perspectief leert kijken naar stress en manieren biedt om hiermee om te gaan. Daarnaast komen ook psycholoog Thijs Launspach en mindfulness-trainer Annegreetje Wolfs aan het woord, met waardevolle tips om mentaal in balans te blijven. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Voor aanmelden en meer informatie: Lees meer...

2024_BHV.NL_grensoverschrijdend gedrag
Wat is grensoverschrijdend gedrag? Hoe herken je het en hoe ga je het tegen?

Grensoverschrijdend gedrag is een serieus onderwerp dat invloed heeft op de manier waarop we met elkaar omgaan in sociale situaties. Het kan variëren van verbale intimidatie en discriminatie tot fysieke aanraking zonder toestemming, pesten en online stalking. Het is belangrijk om te onthouden dat grensoverschrijdend gedrag ook kan variëren afhankelijk van individuele normen, waarden en culturele achtergronden van mensen. In dit artikel gaat BHV.NL dieper in op wat grensoverschrijdend gedrag inhoudt en biedt ook suggesties over hoe je het kunt herkennen en tegengaan.

Lees meer...
2024.01.09_Energie_Cultuurcollectief_transparant
Besparen op energie

EnergieLive helpt culturele organisaties te besparen op hun energierekening en ondersteunt hen bij het voldoen aan de wettelijke verplichtingen rondom verduurzaming. Het Cultuurcollectief van EnergieLive is dé manier om culturele organisaties gericht te kunnen bedienen. Naast de collectieve aanpak worden wensen en eisen van de individuele deelnemers scherp in het oog gehouden. Dit betekent collectieve voordelen met individueel maatwerk. EnergieLive biedt alle leden van Cultuurconnectie 15% korting op deelnamekosten van Het Cultuurcollectief.

Zorgeloos risico’s beheersen en verzekeren

Van risicoanalyse tot verzekeringen voor aansprakelijkheid, personeel, bedrijfsmiddelen en overige verzekeringen. Van preventie tot controle hebben op de continuïteit, zonder daar wakker van te liggen. Ecclesia helpt u bewuste keuzes maken zodat u uw ambities kunt realiseren met maximaal inzicht in – en grip op – financiële risico’s en kansen. Ecclesia gelooft dat 

Ecclesia_2023_4x3

de leden van Cultuurconnectie en haar medewerkers met passie en gerust hart hun werk moeten kunnen doen en helpt ondernemers met méér dan alleen een vergoeding bij schade. Wilt u meer weten hoe Ecclesia u kan helpen?
Lees meer...

Aandachtspunten in uw bedrijfsvoering

Is er behoefte aan duidelijkheid en sturing in de subsidierelatie? 
Kunt u na 1 januari 2025 nog zzp'ers inzetten in uw organisatie?
Bezig met een fusie of nieuw bestuursmodel?
Heeft u een conflict met één van uw medewerkers?
Kreeg u onlangs een beslissing van het UWV?
Moet u in onderhandeling over de huur van uw bedrijfspand?

Voor antwoorden of hulp bij deze vragen kunt u terecht bij Stadhouders Advocaten. Zij werken met veel verschillende culturele organisaties en andere non- en for-profits. Voor leden van Cultuurconnectie hanteren zij gereduceeerde tarieven.

Lees meer...
Planned_Culture_2023_website
Optimalisatie van uw educatieproces

Planned Culture is een cloud-based inschrijf-, plannings- en communicatiemodel. De software is te gebruiken door educatieve organisaties (van klein tot groot), evenals door samenwerkingsverbanden (van regionaal tot landelijk). Deze software biedt diverse mogelijkheden om de processen te stroomlijnen en samenwerking te bevorderen. Wilt u weten hoe Planned Culture ook uw organisatie kan ondersteunen? Lees dan verder en ontdek de voordelen, of plan een vrijblijvende demo in.

Lees meer...
STEAD-verduurzaming
Beheersen van uw huisvestingskosten

Huisvesting is belangrijk voor het goed functioneren van de organisatie en is tevens een behoorlijke kostenpost. Mede met het oog op te verwachten daling van subsidies is het van belang de huisvestingkosten goed te beheersen. Samenwerken of -gaan met andere organisaties en verduurzamen kunnen daarin belangrijke rollen spelen. Ook op deze vlakken is STEAD Advisory uw partner voor begeleiding van het betreffende proces. Met de nodige kennis en specialistische partijen kunnen zij u goed bijstaan.

Lees meer...
2024.09_Zilveren Kruis_wachtlijstbemiddeling
Zorgadvies en wachtlijstbemiddeling

Zorgbemiddeling kan in bepaalde situaties helpen om de wachtdagen tot behandeling en het aantal verzuimdagen te beperken. Sinds 1 januari 2018 zijn zorgverleners verplicht om de patiënt te informeren over de mogelijkheid van wachtlijstbemiddeling door de zorgverzekeraar, als de wachttijd langer is dan de Treeknorm. De zorgverzekeraar heeft een zorgplicht. Dat betekent dat een patiënt op tijd kwalitatief goede zorg moet ontvangen. Het verkorten van de wachttijd voor uw medewerker levert voor u als werkgever ook een besparing op in het aantal verzuimdagen. Uw medewerker verkort zijn verzuim en is dus eerder weer inzetbaar voor uw organisatie. Hoe werkt de wachtlijstbemiddeling van Zilveren Kruis?

Lees meer...
Overeenkomst tussen museum, professionele voetbalclub en vakantiepark?

In diverse sectoren zoals cultuur, horeca, sport en recreatie, ontdekte Maarten Pluim, salesmanager bij AFAS, een intrigerende gelijkenis tussen ogenschijnlijk verschillende entiteiten: een museum, een professionele voetbalclub en een vakantiepark. Wat hen verbindt, zo merkte hij op, is niet alleen de nadruk op gastvrijheid, maar ook een opmerkelijk patroon in hun bedrijfsprocessen. Opvallend is, dat ondanks hun doorgaans efficiënt georganiseerde primaire activiteiten, deze organisaties vaak moeite hadden met hun secundaire processen. Dit bracht een interessant perspectief naar voren: de mogelijkheid om met behulp van AFAS-software de financiële administratie, HRM, CRM, salarisadministratie en projectbeheer naar een hoger niveau te tillen.

Lees meer...
Collectief ledenvoordeel

Via de overzichtspagina met onze partners en preferred suppliers vindt u ook nog de algemene informatiepagina’s en ledenvoordelen van de overige partners en preferred suppliers:

Voor eventuele vragen of wensen betreffende collectief ledenvoordeel kunt u contact opnemen met commercieel manager, René de Kok, telefoon 030-2303740 of e-mail r.dekok@cultuurconnectie.nl.


Partners en preferred suppliers zijn organisaties waarmee Cultuurconnectie aanvullende (prijs)afspraken heeft gemaakt. Het staat leden vrij om de aangeboden producten en/of diensten en bijbehorend ledenvoordeel te gebruiken.