Waarom een nieuwe Google Analytics?

Bezoekers wisselen meer dan ooit van het ene apparaat naar het andere. Met de nieuwe Google Analytics 4 wordt het gedrag van bezoekers over deze verschillende platformen beter in kaart gebracht en inzichtelijk gemaakt voor marketeers. Daarmee moet het makkelijker worden om het rendement (ROI) te bepalen van marketinginspanningen. Dit is de meest ingrijpende wijziging in Google Analytics ooit.

Wat moet u doen

Ga naar https://analytics.google.com/ en klik uw gewenste account aan. Zoek daar naar de juiste ‘property’. U ziet daar de optie ‘Upgraden naar GA4’ en dan ‘Aan de slag’, hiermee maakt u een nieuwe Google Analytics 4-property aan. Maakt u zich geen zorgen; de oude analytics configuratie verandert voorlopig niet. In Google Tag Manager kunt u de ID opnemen én publiceren. Werkt u zonder Tag Manager? Neem dan de site tag en vraag uw webbureau die te plaatsen.

Na de configuratie heeft u twee versies: Google Analytics 4 en Universal Analytics. Beide versies verzamelen eigen data. In de oude property weet u waarschijnlijk de weg. In de nieuwe property begint u helemaal opnieuw met het verzamelen van data. Hoe sneller u hiermee van start gaat, des te sneller u data binnenkrijgt. Wacht hier dus niet te lang mee. U verliest er enkel tijd en data mee. Vergeet ook zeker niet om uw doelen, gebeurtenissen, filters en dergelijke over te zetten in de nieuwe Google Analytics.

Let op: AVG

In de oude versie van Google Analytics moest u het anonimiseren van IP-adressen handmatig configureren om Analytics te kunnen plaatsen zonder toestemming van de bezoeker. Voor GA4 is dat niet nodig: IP-adressen zijn standaard geanonimiseerd. Wel is het aan te raden dit in de privacy statement en functionele cookies declaratie te vermelden. Voorkom dat GA4 advertentiecookies plaatst, controleer onder ‘Gegevensinstellingen » Gegevens verzamelen dat ‘Gegevensverzameling door Google-signalen inschakelen’ UIT staat.

Inrichting en ondersteuning

GA4 kan verder ingericht worden. Denk daarbij aan: conversies instellen, intern verkeer filteren, gebeurtenissen migreren en koppelen met Google Ads. Daar zijn online stappenplannen voor te vinden. Desgewenst kan Eagerly hierbij ondersteunen. Neem voor ondersteuning op dit vlak contact op met Eagerly via info@eagerly.nl. Ook ondersteunen ze graag bij het opzetten van een KPI dashboard en maken van een meetplan. Zie daarvoor ook het eerdere aanbod van Eagerly. Bedenk ook dat Eagerly niet getrouwd is met Google. Wilt u alternatieven bespreken? Ook dat doen ze graag.

Over Eagerly

Eagerly is een full service webbureau. Zij maken maatwerk WordPress websites waar bezoekers blij van worden. Conversie gedreven, verrassend en vooruitstrevend. Dat doen zij met een team van twintig specialisten. Ze werken graag voor opdrachtgevers die de wereld mooier maken. Kennismaken? Bel Matthijs Reerink: 030-7853179 of mail m.reerink@eagerly.nl.