Online marketing in Coronatijd

SDIM begon het jaar 2020 met een stuk in deze nieuwsbrief over hun visie op online marketing. Nu, een goed half jaar later, willen zij middels dit bericht de vertaling maken naar de uitvoer hiervan. Ook SDIM heeft de afgelopen periode intensief samengewerkt met hun opdrachtgevers in de culturele sector. Nog meer dan voorheen, is gebleken dat niet enkel inzet, maar een goede online aanpak en strategie het verschil kan maken in resultaat. Online marketing heeft al veel bedrijven en ondernemers kunnen helpen in het bereikbaar blijven voor hun doelgroep de afgelopen maanden. Dit vereiste ook zeker vanuit SDIM creativiteit richting hun opdrachtgevers. Lokale online zichtbaarheid is nu nóg belangrijker.

SDIM merkt dat het steunen van de lokale ondernemer belangrijker en harder nodig is dan ooit. Echter stijgen tegelijkertijd de online uitgaven explosief en lijken mensen minder kieskeurig wie de aanbieder is. Dit is een vreemde tegenstelling, die het belang van lokale vind- en zichtbaarheid online bevestigt. Hoewel er het algemene gevoel heerst, dat de grote online aanbieders een steeds groter stuk pakken van de online taart, hoeft dit zeker niet te betekenen dat deze strijd gestreden is. In de basis gaat het erom dat de consument voor uw bedrijf kiest tijdens zijn zoektocht. Als u goed gevonden wordt en de aandacht heeft, kunt u er op rekenen dat het feit dat u ‘in de buurt’ zit een grote meerwaarde heeft. Hieronder volgen een aantal tips & tricks om de online vindbaarheid te vergroten.

Reviews, foto’s en video’s

Volgens Google wordt er nu 350 keer meer gezocht op zoektermen in combinatie met lokaal of dicht bij mij dan tien jaar geleden. Daarnaast worden er tegenwoordig meer mobiele zoekopdrachten uitgevoerd, dan desktop zoekopdrachten. Profiteer daarom als lokale online speler, zoals u dat ook offline zou doen: verzamel reviews en publiceer daarnaast foto’s, video’s en artikelen.

Bedrijfspagina’s geoptimaliseerd

Online deelt men op veel verschillende plekken en kanalen bedrijfsinformatie: Google, Facebook, Microsoft, LinkedIn, enzovoorts. Zorg ervoor dat deze informatie volledig is en er strak uitziet met goede foto’s. Update deze informatie ook wanneer nodig, zodat de online consument u ook offline weet te vinden.

Lokale SEO

Vanwege de exponentiële groei van mobiele zoekopdrachten, is een goed indexeerbare mobiele website belangrijker geworden voor de zoekmachines dan uw desktop website. Zorg dat uw ‘Google Mijn Bedrijf’ volledig is ingevuld en zorg dat u de locatie claimt en tevens verifieert. Zorg daarnaast voor een geoptimaliseerde plaatspagina op uw website. Hiervoor zijn elementen als titel, metadescription, url, headings, intern- en externe links van groot belang. Via deze link vindt u meer informatie over het versterken van uw lokale SEO.

Lokale SEA

Start een kleine zoekcampagne, gericht op lokale vindbaarheid; door gebruik te maken van lokale targeting en longtail zoektermen (zoekterm: lokaal + dienst / bedrijf) hoeft dit niet veel te kosten en zijn er met kleine budgetten goede resultaten te behalen. Tevens is het effect van online marketing goed meetbaar en de daarmee behaalde resultaten perfect inzichtelijk te maken.

Contact

Bent u benieuwd hoe u lokale online marketing beter kunt inzetten? Neem dan vrijblijvend contact met SDIM op of bekijk de speciale informatiepagina bij Cultuurconnectie.

Jorn Staats, accountmanager / relatiebeheer
E-mail: j.staats@sdim.nl
+31 (0) 23 7114401
+31 (0)6 40982606
Bezoekadres: Kleine Houtweg 109, 2012 CE HAARLEM
Postadres: Postbus 5347, 2000CH HAARLEM

(route en parkeren)