'iktoon'

Landelijke promotiecampagne voor amateurkunstbeoefening

Ruim zes miljoen Nederlanders doen aan amateurkunst. Maar mensen kennen hen vooral als juf, opa of accountant, maar vaak niet als toneelspeler, pianist of vlogger. Daar komt met de iktoon-campagne verandering in. Met iktoon laten we samen zien hoe kleurrijk kunst en cultuur in Nederland is.

Toon je talent!

Ben jij een tekenaar, muzikant, danser, knutselaar, acteur, beeldhouwer, vlogger, zanger, fotograaf of nog iets heel anders creatiefs? Wij dagen jou uit je kunsten te laten zien! Post jouw creatieve uitingen op Facebook of Instagram (hashtag #iktoon) of organiseer je eigen activiteit onder de vlag van iktoon.

'Vanaf het begin'

“Voor mij is het bezig zijn met kunst en cultuur soort van meditatief; als ik bezig ben met liedjes schrijven en muziek maken, dan merk ik dat ik de rest vergeet. Het is een gevoel van totale ontspanning, want ik heb anders niet vaak dat ik in het moment leef."

Rosa van Bommel (winnaar 'Beste Amateurkunstenaar' van Groningen, iktoon 2020)

Voor organisaties

Ook gemeentes kunnen meedoen en organisaties kunnen zich aamelden als coördinator. Kijk voor meer informatie hierover op de website van iktoon. Op de website van iktoon zijn tevens inspirerende voorbeelden te vinden, een overzicht van de winnaars van de iktoon challenge, alsook een 'toonkit' met PR-materialen om een eigen iktoon-campagne mee vorm te geven. Voor leden van Cultuurconnectie is een aparte informatiepagina ingericht op het besloten Ledennet met informatie over deelnemen aan iktoon en het aansluiten bij het netwerk van iktoon-coördinatoren.

“De coronapandemie heeft onze levensstijl veranderd, zoveel is wel duidelijk. Er kan veel niet, maar heel veel plezierige dingen kunnen we nog wel doen, zoals fotograferen, dansen, schilderen en muziek maken. Vanuit een hernieuwd perspectief en met wat aanpassingsvermogen geven we ook dit jaar amateurkunstenaars een podium waarmee ze andere mensen kunnen inspireren om creatief en kunstzinnig aan de slag te gaan.”

Jan Brands, directeur Cultuurconnectie.

Historie

In juni 2016 vond de eerste editie plaats van de collectieve promotiecampagne iktoon. Met 4.000 activiteiten in 170 gemeenten en 50.000 deelnemende kunstenaars voor 160.000 bezoekers was de eerste editie een groot succes. Jaarlijks nemen opnieuw tienduizenden amateurkunstenaars deel aan de iktoon-campagne en tonen hun creativiteit, energie en plezier voor vele duizenden bezoekers. In de campagnes wordt gebruik gemaakt van social media, mediapartnerships, lokale en landelijke boegbeelden en de inzet van communicatiemiddelen van de deelnemers en platformpartners. Sinds 2021 is de campagne ondergebracht bij Cultuurconnectie.

Voor meer informatie: