De Filmclub; een inspirerende samenwerking
Bob van der Meer, general manager van FilmHallen, kwam bij Eagerly met zijn ambitie voor een vernieuwing van site en ticketingsysteem. Maar zag in dat een dergelijke ontwikkeling en investering een risico is voor één organisatie alleen, daarom zocht hij samenwerking met KINO Rotterdam en Bioscopen Leiden. Samen smeedden ze een partnerschap waar Eagerly voor aan de slag mocht. Deze samenwerking is zo effectief dat ze graag meer van dit soort projecten in gezamenlijkheid opzetten. U leest hier ter inspiratie het verhaal van de Filmclub.
Met wederzijds vertrouwen en een gezamenlijke visie voegden de drie organisaties hun ontwikkelbudget en kennis samen. Het doel van het project was helder: de ontwikkeling van de beste websites in de branche, met een optimale koppeling tussen ticketing en CMS. Elk label kreeg zo een bij het merk passende “eigen” website, waarbij kennis en kosten gedeeld worden.
Ieder zijn eigen kracht
Een belangrijke randvoorwaarde voor de ontwikkeling van de nieuwe websites was dat de wensen van de drie opdrachtgevers samen moesten komen in één briefing voor webbureau Eagerly. Tijdens dit proces had Eagerly een verbindende rol in het formuleren van één helder concept, op basis van de wensen van alle partijen.
Voor KINO Rotterdam moest de website aanvoelen als een filmmagazine. Account manager Nick Batenburg vertelt hierover: “KINO heeft een vooruitstrevende programmering en een heel duidelijk idee over hoe je die over het voetlicht brengt. We hebben in het ontwikkeltraject daarom extra aandacht besteed aan de redactionele mogelijkheden van het CMS en de look-and-feel van detailpagina’s.” De bioscoop in Rotterdam is daarnaast nog een extra samenwerking aangegaan met Studio Beige, een creative design agency. Dit omdat de vertaling van de huisstijl in het design hoog bij hen op de wensenlijst stond.
De tweede partner in de samenwerking, Bioscopen Leiden, is erg gastgericht en heeft diepgaand inzicht in de eigen bezoekersprofielen. Volgens hen hebben de drie locaties in de stad allemaal een eigen sfeer en publiek. Het was voor hen belangrijk om dit ook te integreren op de website(s). “De sfeer van de locatie moet op de website goed overkomen. Als dezelfde film op alle locaties draait, maakt de uitstraling van de locatie en website het verschil in de keuze van de bezoeker,” aldus Batenburg.
De looks staan voor Bob van der Meer van FilmHallen minder hoog op de wensenlijst: “Conversiematig denken is voor mij het belangrijkst. Bij elke ontwikkeling denk ik: wat moet de bezoeker in dit scenario doen? Zijn er duidelijke call to actions? Voor mij is het belangrijk dat mensen zo logisch en makkelijk mogelijk een kaartje kunnen kopen.”
Verbeterde conversie en efficiƫntie
Daarnaast wordt de bezoeker verleid tot het bezoeken van een bioscoop door de filmische header en kan een ticket al gekocht worden op de homepage. Op die manier is de login- en aankoopflow ook direct geoptimaliseerd, met een kortere conversie-route en een lagere bounce rate als gevolg. Ten slotte zijn de websites toekomstgericht gebouwd, om snel nieuwe functionaliteiten toe te voegen zodra hier behoefte aan is. Het mooiste aan dit alles? Elke doorontwikkeling is kostenefficiënt omdat die (in essentie) gedeeld wordt door alle aangehaakte partijen. Op dit moment werkt Eagerly ook voor de Filmclub aan ‘Progressive Web App’ (PWA) functionaliteiten, waarmee de websites meer als native app kunnen gaan functioneren en zijn ze bezig met de aansluiting van een nieuwe lid met meerdere labels bij de Filmclub.
"Want waarom moeilijk doen, als het ook SAMEN kan?"
Ook de samenwerking aangaan?
De coöperatie tussen de FilmHallen, Bioscopen Leiden en KINO Rotterdam kan goed als voorbeeld dienen voor andere organisaties. Kleine culturele instanties die wellicht niet de financiële middelen hebben om het in hun eentje te doen, kunnen op deze manier toch een grote(re) impact maken. Want waarom moeilijk doen, als het ook samen kan?
Eagerly denkt met veel plezier mee over efficiënte samenwerking, die voordelen biedt en voldoende vrijheid voor elke deelnemer om ook eigen keuzes te maken. Eagerly maakt bij voorkeur uitgesproken digitale belevingen die passen bij een merk, op de achtergrond gebruik makend van gedeelde componenten.
Benieuwd wat zij voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact op per e-mail met Nick Batenburg of via telefoon 06-41883025.